Bostad med särskild service

Om du har en funktionsnedsättning som gör att du inte kan bo i en egen bostad, kan du ansöka om en bostad med särskild service.

Bostad med särskild service för vuxna

En bostad med särskild service kan vara en servicebostad eller en gruppbostad. En gruppbostad är till för dig som behöver mycket stöd av personal. Personalen finns nära. Servicebostad är till för dig som klarar vissa saker själv. Du bor i egen lägenhet dit personalen kommer och hjälper. Det finns också rum där du kan träffa andra.

Familjehem eller bostad med särskild service för barn

Du som är barn eller ungdom och har svår funktionsnedsättning kan bo i familjehem om du inte kan bo med dina föräldrar. Du bor då i en annan familj. Några barn behöver särskilt mycket vård och utbildad personal. Då kan en bostad med särskild service vara bättre. En bostad med särskild service ska vara som ett vanligt hem. En liten grupp barn bor där. Du och personalen har tid att lära känna varandra.