Funktionsnedsättning

Du som har funktionsnedsättning kan få hjälp för att kunna leva ett så självständigt och meningsfullt liv som möjligt. Du kan få hjälp enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Lagen förkortas ibland LSS. LSS säger att människor med funktionsnedsättning har rätt till extra stöd för att leva ett bra liv. Du kan också få hjälp enligt Socialtjänstlagen. Lagen förkortas ibland SoL.

Vem kan ansöka om stöd enligt LSS?

LSS bestämmer att 3 grupper har rätt till stöd. Man kallar grupperna för personkrets.

Personkrets 1

Personkrets 1 är personer med utvecklingsstörning eller autism.

Personkrets 2

Personkrets 2 är personer som i vuxen ålder fått en hjärnskada efter en olycka eller sjukdom. Skadan gör att hjärnan inte fungerar som innan.

Personkrets 3

Personkrets 3 är personer med annan funktionsnedsättning som är stor och ger många svårigheter. Därför behöver man extra stöd.